به گزارش
خبرگزاری صداوسیما، اسحاق جهانگیری پیش از ظهر امروز (شنبه) در آیین افتتاح سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) که در وزارت کشور انجام شد با اشاره به وجود 19 میلیون خودرو در کشور، افزود: حداقل انتظار این است که استانداردهای لازم در تولید و نحوه استفاده از خودرو رعایت شود و تکالیفی که دولت برای رعایت استانداردهای لازم تعیین می کند همگی در جهت رعایت حقوق شهروندان است.
وی با تبریک ایام پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: انقلاب اسلامی ایران انقلابی کم نظیر و متکی به آحاد ملت و رهبری پیامبرگونه و خردمندانه امام راحل بود و با حضور همه قشرها بدون توسل به روش های خشونت آمیز و صرفاً با اتکا به آرمان های بزرگ ملت حاصل شد.
معاون اول رئیس جمهور افزود: انقلاب اسلامی در مقطعی به پیروزی رسید که تبلیغات دنیا در آن زمان این بود که دیگر حرکت های متکی به دین جایگاهی در دنیا ندارد و در این مقطع انقلاب اسلامی متکی بر دین مبین اسلام به پیروزی رسید و ملت ایران توانست در برابر رژیم شاهنشاهی که به تعبیر خودشان ژاندارم منطقه بود و از حمایت امریکا بهره می برد با استفاده از روش های مسالمت آمیز انقلاب اسلامی را به پیروزی برساند.
وی ادامه داد: امروز پس از گذشت 38 سال از انقلاب اسلامی، چیزی جز زیبایی و سربلندی ملت ایران به چشم نمی خورد و سخنان اخیر دولت امریکا که به تصور خودشان حرف های جدید و هشدارگونه می زنند، حرف هایی بی ارزش است چرا که ملت ایران در 38 سال گذشته، جنگی 8 ساله را تحمل کرده است که همه قدرت ها و امکانات آنها در طرف مقابل ایران بودند و تجهیزات و تسلیحات پیشرفته در اختیار ارتش عراق بود و این جنگ در شرایطی انجام شد که ایران تازه دوران انقلاب را پشت سر گذاشته بود اما ملت ایران با همه این مشکلات توانست سربلند و سرافراز از این مقطع عبور کند و پس از آن نیز تهدیدها و تحریم های دشمنان همواره پابرجا بوده ولی ملت ایران هیچ گاه تسلیم نشده است.
آقای جهانگیری با اشاره به دستاوردهای حاصل شده در دوران پس از انقلاب اسلامی تصریح کرد: البته همچنان فاصله زیادی با آرمان های انقلاب اسلامی داریم و اگر موانع، مشکلات و تحریم ها نبود، معیشت مردم و اشتغال جوانان امروز از وضعیت بهتری برخوردار می بود.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: با وجود همه مشکلات کارهای بزرگی انجام شده است و امروز حدود 5 میلیون دانشجو در کشور مشغول تحصیل هستند و ایران از نظر تعداد فارغ التحصیلان رشته های مهندسی در جایگاه های سوم یا چهارم جهان قرار دارد و امروز این تعداد فارغ التحصیلان دانشگاهی بزرگ ترین فرصت و سرمایه در خدمت ملت ایران هستند تا کشور مسیر توسعه را طی کند.
وی با بیان اینکه ایران در دوران تحریم به نقطه ای رسید که در بخش فناوری نانو که مهم ترین فناوری روز دنیاست، در جایگاه ششم جهان قرار دارد، افزود: اخیراً بانک جهانی اعلام کرده است که ایران هجدهمین قدرت اقتصادی دنیاست و در گزارش دیگری ایران از نظر تولید علم و فناوری در رتبه شانزدهم قرار دارد و از نظر قدرت نظامی و دفاعی نیز ایران هفتمین کشور دنیاست.
آقای جهانگیری در ادامه با بیان اینکه کشورهای غربی هم نتایج تهدید ملت ایران و هم نتایج تعامل با این ملت را دیده اند، گفت: اگر با ملت ایران با زبان تعامل و تکریم گفتگو کنند، می توانند پای میز مذاکره بنشینند و به نتایج خوبی دست پیدا کنند که به تعبیر رئیس جمهور همه طرف ها از آن سود ببرند.
معاون اول رئیس جمهور افزود: ولی زمانی که زبان آنها عوض می شود و با تهدید سخن می گویند مطمئن باشند که برای آنها هیچ دستاورد و حاصلی نخواهد داشت. ملت ایران لنگرگاه ثبات منطقه است و ایران نه تنها مشکل منطقه نیست بلکه راه حل منطقه است و به حل مشکلات کمک می کند.
وی خاطرنشان کرد: اگر مشورت ها و کمک های ایران نبود داعش امروز در عراق و سوریه حاکم بود و معلوم نبود سایر کشورهای عربی که خود داعش را به وجود آوردند امروز چه وضعیتی داشتند.
آقای جهانگیری با اشاره به اتهامات کشورهای غربی علیه ملت ایران مبنی بر اینکه ایران حامی تروریسم است، اظهار داشت: این اتهامات آنقدر قدیمی و نخ نما شده است که گوینده آن نیز باید خجالت بکشد زیرا کشوری که عملاً در صحنه نبرد و مقابله با تروریست ها بوده در حقیقت ایران است وگرنه ائتلاف های آنها علیه گروه های تروریستی، خسارت چندانی به تروریست ها وارد نکرده است.
معاون اول رئیس جمهور افزود: دشمنان ملت ایران در حقیقت می خواهند با تهدید ایران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی را که قصد سرمایه گذاری در ایران دارند بترسانند و از این طریق روند کار و توسعه در ایران را با کندی مواجه کنند، وگرنه ملت و مسئولان ایران ارزشی برای حرف های بی ادبانه دولتمردان امریکایی قائل نیستند.
وی اضافه کرد: آنها خودشان متوجه شده اند که ایران برنامه های وسیعی برای توسعه اقتصادی در پیش دارد و دنیا باید بداند که یکی از کانون های توسعه که می تواند چرخ توسعه دنیا را به حرکت وادار کند، ایران است.
آقای جهانگیری با بیان اینکه کشور چین زمانی این نقش را در دنیا ایفا می کرد و کانون توسعه دنیا بود، گفت: البته ایران به بزرگی فرصت چین نیست اما وقتی فقط وزارت نفت ایران طرح هایی به ارزش 220 میلیارد دلار در بخش های نفت، گاز و پتروشیمی آماده کرده، نشان دهنده اهمیت و فرصت کم نظیر سرمایه گذاری در ایران است.
وی افزود: علاوه بر این طرح های بزرگ و متعدد دیگری نیز در سایر بخش هانظیر حمل و نقل، خرید هواپیما، خرید لوکوموتیو و صنایع مختلف آماده سرمایه گذاری است. کشورهای دنیا که امروز نیازمند کانون توسعه هستند و به دنبال سرمایه گذاری در طرح های مختلف اقتصادی اند می توانند برای سرمایه گذاری در ایران به عنوان یکی از مهم ترین کانون های توسعه برنامه ریزی کنند.
معاون اول رئیس جمهور در ادامه سخنان خود دو محدودیت اصلی پیش روی توسعه کشور را مسائل زیست محیطی و محدودیت منابع آب برشمرد و گفت: این محدودیت ها در کنار چالش های پیش رو مانند حجم نیروی بیکار، کاهش وضعیت معیشتی مردم و قدرت اقتصادی ایران که باید ارتقا پیدا کند، ایجاب می کند تا برنامه ریزان کشور با تدبیر و دقت برنامه های منسجمی را برای توسعه و عبور از موانع تدوین کنند.
وی با یادآوری اینکه موضوع محیط زیست و آلودگی هوای کشور امروز به دغدغه اصلی و مشترک مردم و مسئولان تبدیل شده است، اظهار داشت: به دلیل فعال بودن سازمان های مردم نهاد در خصوص مسائل زیست محیطی، موضوع محیط زیست امروز به موضوع و دغدغه مشترک مردم و مسئولان کشور تبدیل شده است و وقتی که مسائل کشور به موضوع مشترک مسئولان و آحاد جامعه تبدیل می شود و مردم نیز در حل این مسائل مشارکت می کنند، امید بیشتری برای حل مسائل وجود خواهد داشت.
آقای جهانگیری با اشاره به سیاست ها و برنامه هایی که برای مقاطع مختلف که کشور با هوای ناسالم و هشدار آمیز مواجه است وجود دارد، گفت: در برخی روزها که این مشکلات وجود دارد تدابیری اتخاذ می شود که برخی گروه های سنی حتی المقدور از منزل خارج نشوند و گاه مدارس تعطیل می شود و محدودیت های ترافیکی نیز اعمال می گردد و همه اینها بدین خاطر است که سلامت مردم با خطرهای جدی مواجه نشود.
معاون اول رئیس جمهور با تاکید بر اینکه برای حل مسائل زیست محیطی باید تمرکز جدی معطوف شود و راهکارهای علمی دقیق در پیش گرفته شود، تصریح کرد: البته برخی شعار می دهند که موضوع آلودگی هوا را به ما بسپارید تا ظرف یک سال آن را حل کنیم. اینگونه اقدامات با شعار حل نمی شود و نیازمند کار دقیق و مطالعات و اقدامات گسترده است.
وی با تاکید بر اینکه حدود 80 درصد آلایندگی ها به خودروها، موتورسیکلت ها و وسایل حمل و نقل مرتبط است، خاطرنشان کرد: از این رو باید تمرکز اصلی برای مدیریت آلودگی هوا نیز به همین موضوع معطوف شود.
آقای جهانگیری با اشاره به سخنان برخی افراد که می گویند وقتی مشکل آلودگی هوا وجود دارد چرا تولید خودرو متوقف نمی شود، افزود: اینکه هر خانواده ای یک خودرو داشته باشد حق طبیعی آنهاست و اگر خانواده ای به خودرو نیاز داشته باشد و نتوانیم برای او تامین کنیم به دور از انصاف است. البته باید در تولید خودروها استانداردهای ایمنی و زیست محیطی لازم رعایت شود.
معاون اول رئیس جمهور یکی از وظایف سازمان حفاظت محیط زیست را حراست از حقوق آحاد ملت در خصوص مسائل زیست محیطی برشمرد و گفت: در همین راستا یکی از اقدامات دولت این است که معاینه فنی خودروها باید به صورت دقیق و مطابق با استانداردهای لازم انجام شود و دولت لایحه ای نیز به مجلس شورای اسلامی داده تا بر اساس آن زمان لازم برای معاینه فنی خودروها که هم اکنون پنج سال پس از تولید است کاهش پیدا کند.
وی با اشاره به گزارش ارائه شده در خصوص قابلیت ها و عملکرد سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) گفت: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته است و وزارت کشور، شهرداری ها، بخش خصوصی و نیروی انتظامی هر کدام سهم مهمی در اجرای این برنامه داشتند که باید از آنها تشکر کنیم.
آقای جهانگیری افزود: این سامانه یکپارچه داده های اطلاعاتی خوبی را در اختیار قرار می دهد که لازم است این اطلاعات مورد تحلیل قرار گیرد تا بتوانیم برای برنامه ریزی های آینده کشور نیز از آنها استفاده کنیم.
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: برای حل مسائل زیست محیطی کلان شهر ها نیازمند توزیع بنزین با استاندارد بالا هستیم و تقریباً امروز در همه کلان شهرها بنزین با استاندارد یورو 4 توزیع می شود و با راه اندازی پالایشگاه ستاره خلیج فارس در بندر عباس که مرحله نخست آن باید به زودی افتتاح شود، ایران قادر خواهد بود بنزین مورد نیاز کشور را با استاندارد بالا از این پالایشگاه تامین کند.
وی همچنین با تاکید بر ضرورت خارج شدن خودروهای فرسوده از چرخه حمل و نقل گفت: متاسفانه تعداد خودروهای فرسوده در کشور زیاد است و برای حل این مشکل باید دو روش به طور همزمان مورد استفاده قرار گیرد به گونه ای که استفاده از خودروهای فرسوده برای مالکان آنها مقرون به صرفه نباشد و در کنار این روش باید مشوق های مالی و حمایت های بانکی را برای کسانی که می خواهند خودروی خود را نوسازی کنند در نظر بگیریم زیرا معمولاً خودروهای فرسوده متعلق به قشرهای ضعیف جامعه است و دولت باید برای تبدیل این خودروها به خودروهای جدید آنها را مورد حمایت قرار دهد.
آقای جهانگیری نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی را از برنامه های اولویت دار دولت برشمرد و افزود: دولت تدبیر و امید برای نوسازی 90 هزار تاکسی تصمیماتی اتخاذ کرده که امروز بر اساس گزارش ارائه شده وزارت کشور 40 هزار تاکسی نوسازی شده و در بخش اتوبوس و مینی بوس نیز کارهایی آغاز شده است.
معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه آسیب رسانی خودروهای فرسوده فقط در بخش آلایندگی محدود نمی شود، گفت: این خودروها هزینه های دوچندانی برای مالکان خود دارند چراکه مصرف سوخت آنها گاه تا دو برابر افزایش پیدا می کند و هزینه های تعمیرات، تصادفات و سایر موارد نیز باید مد نظر قرار گیرد.
وی با تاکید بر اینکه موضوع حمل و نقل ریلی نیز همزمان به عنوان یکی دیگر از اولویت های دولت تدبیر و امید دنبال می شود، گفت: حمل و نقل ریلی یکی از مطمئن ترین و ایمن ترین روش های حمل و نقل است و باید تلاش کنیم تا جایی که امکان دارد حمل بار و مسافر را به سمت حمل و نقل ریلی هدایت کنیم.
آقای جهانگیری افزود: در بخش قطار بین شهری با اقدامات و برنامه ریزی هایی که صورت گرفته است، پنج مرکز استان که در حال حاضر به راه آهن سراسری متصل نیستند حداکثر باید تا نیمه اول سال 96 به راه آهن سراسری کشور متصل شوند.
معاون اول رئیس جمهور یکی از سیاست های مستمر دولت تدبیر و امید را حمایت از توسعه قطار شهری به خصوص در کلان شهر ها عنوان کرد و گفت: دولت همچنین برنامه وسیعی برای قطار حومه شهرها در دستور کار دارد و وزارت راه و شهرسازی این برنامه را دنبال می کند.
وی افزود: نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور و توسعه خطوط ریلی و قطار شهری نیازمند سرمایه گذاری فراوان است و این موضوع علامت مثبتی برای سازندگان و تولید کنندگان داخل کشور است که بتوانند سهم خود را از این بازار بزرگ کسب کنند.
آقای جهانگیری با اشاره به برنامه ریزی برای خرید 2000 واگن قطار شهری از طریق منابع مالی خارجی افزود: در این طرح به گونه ای برنامه ریزی شده که حدود 55 درصد باید از تولید داخلی باشد و قطعاً در مراحل بعد با انتقال دانش فنی که به کشور صورت خواهد گرفت، سازندگان و تولیدکنندگان داخلی سهم بیشتری را در آینده کسب خواهند کرد.
معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: اقتصاد مقاومتی دقیقاً به همین معناست و کسی نباید به دنبال تعریف دیگری برای اقتصاد مقاومتی باشد. اقتصاد مقاومتی یعنی چگونه از همه ظرفیت های داخل کشور برای توسعه استفاده کنیم.
وی در ادامه به پدیده ریزگردها که باعث مشکلاتی برای مردم برخی استان ها شده است نیز اشاره و خاطرنشان کرد: دولت برنامه هایی برای حل مشکل ریزگردها البته در بخشی که منشأ داخلی دارد تدوین کرده است و برای بخش اصلی آن که منشأ خارجی دارد در تلاش هستیم تا از طریق مذاکره با دولت های کشورهای همسایه این معضل را برطرف کنیم.
در این مراسم وزیر کشور نیز گزارشی از روند برنامه ریزی و طراحی سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران ارائه کرد و گفت: در بهمن ماه سال 94 نخستین واحدهای معاینه فنی خودرو به این سامانه متصل شدند و امسال نیز 444 واحد معاینه فنی به این سامانه متصل خواهد شد.
آقای رحمانی فضلی همچنین گزارشی از برنامه ریزی های انجام شده برای خرید 2000 واگن قطار شهری و نیز نوسازی 40 هزار دستگاه تاکسی ارائه کرد و به ارائه توضیحاتی در خصوص استمرار این برنامه های دولت پرداخت.
وزیر صنعت، معدن و تجارت هم در این مراسم با اشاره به بحث استاندارد موتور خودروهای داخلی و موضوع معاینه فنی خودروها گفت: گام های موثری در این زمینه برداشته شده است به طوری که امروز تمام خودروهای داخلی با استاندارد یورو4 به بازار عرضه می شود و درخصوص خودروهای سنگین هم تلاش شده است تا با مشارکت کشورهای خارجی موتورهای سی ان جی سوز طراحی و تولید شود.
وی درخصوص انعقاد قرارداد فاینانس 2000 واگن قطار شهری نیز خاطرنشان کرد: هدف از این برنامه انتقال دانش فنی به کشور، اشتغالزایی و دستیابی به تولیدات جدید است. به زودی مناقصه این طرح برگزار و مذاکراتی با بانک ها و شرکت های بیمه خارجی انجام خواهد شد.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست نیز با تاکید بر اینکه با نگاه آینده نگر برای توسعه خطوط مترو در کلان شهرها برنامه ریزی می کنیم، گفت: بهبود زندگی شهروندان وظیفه دولت است و ما همه مساعی خود را به کار خواهیم بست تا همه مردم ایران به ویژه ساکنان کلان شهرها از آب و هوای مناسب برخوردار باشند.
معاون وزیر کشور هم توضیحاتی در خصوص سامانه یکپارچه معاینه فنی ایران (سیمفا) ارائه کرد و گفت: حذف دخالت عامل انسانی در ثبت نتایج آزمون، حذف وابستگی به برچسب و امکان جعل، نظارت آن لاین و تمام وقت بر عملکرد همه مراکز و امکان صدور معاینه فنی با درجه کیفی متفاوت از قابلیت های سیمفا است.
وی همچنین به اهداف تامین 2000 دستگاه واگن قطار شهری اشاره و خاطرنشان کرد: کاهش آلایندگی، ایجاد اشتغال، کاهش مصرف سوخت، ارتقای کمی و کیفی حمل و نقل عمومی در 9 کلان شهر کشور، انتقال دانش و فناوری و تشکیل زنجیره های تولید قطعات و مجموعه ها در داخل کشور از جمله اهداف این برنامه است.
جانشین فرمانده نیروی انتظامی هم در این مراسم با اشاره به وجود 19 میلیون دستگاه خودرو در کشور، گفت: در سال جاری یک میلیون خودرو در 10 ماهه نخست شماره گذاری شده که نسبت به سال قبل 40 درصد افزایش داشته است.
سردار مومنی افزود: امکان ساماندهی ترافیک به صورت سنتی و بدون استفاده از سیستم های هوشمند دیگر میسر نیست و سامانه سیمفا طرحی ضروری و مورد نیاز برای کشور بود که بستر و زیرساخت های خوبی برای تصمیمات آینده و اقدامات جدید فراهم خواهد کرد.
در این جلسه با حضور معاون اول رئیس جمهور قراردادی میان سازمان گسترش نوسازی صنایع ایران (ایدور) و وزارت کشور برای فاینانس 2000 واگن قطار شهری امضا شد.