پخش زنده
امروز: -
قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی از تشکیل قرارگاههای تبیین با هدف گفتمانسازی و جهاد تبیین در برابر جنگ تحمیلی رژیم صهیونیستی خبر داد.
به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز قزوین، حجت الاسلام رضوانی در برنامه گفت و گوی ویژه خبری شبکه قزوین گفت: این قرارگاهها با رویکرد تبیینی و با مشارکت واحدهای تخصصی در سطح استان فعال شدهاند.
به گفته وی، این قرارگاهها به ویژه در حوزه شبکه امامت ورود کرده و برنامهها و آییننامههایی را برای تبیین رویکردها در جبهه نبرد تدوین کردهاند.
وی اضافه کرد: سرشبکههای حاضر در سطح استان نیز بر اساس محتواهای آماده شده، وظیفه تبیین این مسائل را برای آحاد مردم بر عهده دارند.
قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی گفت: این تبیینها هم به صورت چهره به چهره در مساجد و هم در فضای مجازی از طریق کانالها و گروهها صورت میگیرد. همکاران هم در فضای مجازی به رصد، پاسخگویی به شبهات و انتشار محتوا میپردازند.
فرصت محرم برای تبیین جنایات دشمن در سایه “جهاد تبیین”
حجت الاسلام رضوانی، همزمانی “جنگ ۱۲ روزه اخیر” با ایام محرم و عزاداری امام حسین (ع) را فرصتی مغتنم برای “جهاد تبیین” دانست.
وی گفت: این همزمانی، حماقت دشمن را به نفع ملت ایران تبدیل کرده و ابزاری ملموس برای انتقال پیام به نسل جدید فراهم آورده است.
قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی با اشاره به اینکه دشمن در ایام منتهی به محرم اقدام به جنگ کرده است، گفت: این اتفاق موجب شده تا خباثت دشمن و بیخط قرمز بودن آن برای نوجوانان و نسل جدید ملموستر شود.
حجت الاسلام رضوانی تأکید کرد که در مجالس و هیئات عزاداری محرم، شبکههای امامت، هیئات مذهبی و مداحان میتوانند به راحتی این محتوا را به نسل جدید منتقل کنند.
وی افزود که وظیفه روحانیت، مداحان و مسئولین هیئات مذهبی در این ایام، رساندن این سرخط (محتوا) به عموم مردم است تا از این فرصت به نحو احسن بهرهبرداری شود. بازخورد فعالیتهای تبیینی نیز از طریق حضور میدانی در محلات و بررسی نشاط عمومی دریافت میشود.
تأکید بر حفظ “همبستگی اجتماعی” در جامعه
قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی، بر اهمیت حیاتی “همبستگی اجتماعی” در کشور تأکید کرد و آن را یکی از پروژههای ویژه این سازمان برشمرد.
وی با بیان اینکه این همبستگی، سوخت موشکها و مقاومت مردم است، حفظ آن را پشتوانهای برای رزمندگان در جبهه نبرد دانست.
حجت الاسلام رضوانی توضیح داد که سازمان تبلیغات این پیام و جدیت را از طریق شبکهها و سرشبکههای استانی خود، در جلسات و کارگاههای مختلف، به مردم منتقل کرده است.
او همچنین تأکید کرد که وظیفه مردم امروز، اتحاد و همبستگی است و این موضوع هم در فضای مجازی و هم در فضای حقیقی نیازمند توجه و مراقبت است.
وی افزود: به سرشبکهها مؤکداً توصیه شده است که برای حفظ این همبستگی اجتماعی تلاش کنند، چرا که موفقیت رزمندگان در میدان نبرد، با وجود این همبستگی، تضمین میشود.
مهرواره “راوی”؛ طرح سازمان تبلیغات برای امیدآفرینی و تربیت رسانهای در محلات
حجت الاسلام رضوانی گفت: سازمان تبلیغات اسلامی با هدف امیدآفرینی و ایجاد نشاط در محلات، مهرواره “راوی” را با محوریت تربیت رسانهای فعالان محلی و تولید محتوا با موضوع مقاومت و محرم، در سطح استان اجرا میکند.
به گفته قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی، این مهرواره با تشکیل کارگروههای جهادی در محلات و آموزش فعالان رسانهای، هنری و فرهنگی، به تولید آثار رسانهای، تئاتر، سرود، نویسندگی و ... با محوریت ۱۲ آیه منتخب و موضوع مقاومت و محرم میپردازد.
حجت الاسلام رضوانی افزود: این آثار در ابتدا در سطح شهرستان و سپس در سطح استان به رقابت گذاشته میشوند و در نهایت، اختتامیه این مهرواره در تابستان برگزار خواهد شد.
وی تأکید کرد: با شروع جنگ اخیر، این طرح با جدیت بیشتری دنبال میشود تا از ایجاد سستی، یاس و ناامیدی در بین مردم جلوگیری شود و شور و نشاط در محلات، مساجد و روستاها حفظ شود.
بسیج رسانهای برای مقابله با اخبار جعلی؛ آموزش سواد رسانه در محلات
قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی گفت: در راستای مقابله با جنگ رسانهای و اخبار کذب، طرح آموزش سواد رسانهای با محوریت بسیج و مشارکت مردمی در محلات سراسر کشور اجرا میشود.
حجت الاسلام رضوانی افزود: هدف مقابله با اخبار کذب و جعلی و ارتقای آگاهی عمومی در زمینه رسانه است.
وی اضافه کرد:این طرح با تمرکز بر آموزش سواد رسانهای به نوجوانان و جوانان (بدون محدودیت جنسیتی) اجرا میشود.
به گفته قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی، تیمهای رسانهای در محلات تشکیل و توسط اساتید مجرب رسانهای آموزش داده میشوند.
حجت الاسلام رضوانی افزود: آموزشها بر اساس خط محتوایی مشخص، به منظور توانمندسازی افراد در تشخیص اخبار صحیح از ناصحیح ارائه خواهد شد.
وی اضافه کرد: این طرح با هدف تربیت نیروهای رسانهای در محلات و ارتقای سواد رسانهای عمومی، به مقابله با اخبار جعلی و تحریف واقعیتها میپردازد.
قائم مقام سازمان تبلیغات اسلامی، از بهکارگیری طیف وسیعی از مبلغان از جمله بلاگرهای معروف و اعزام مبلغ در مناسبتهای مختلف سال برای فعالیتهای تبلیغی خبر داد.
حجتالاسلام رضوانی با اشاره به اعزام ۴۲۵ مبلغ در ایام محرم به مساجد و مناطق مختلف افزود: فعالیتهای تبلیغی در مناسبتهای مختلف مذهبی و ملی و ارتباط مستمر با مردم و محلات از طریق امامان محله و شبکههای مجازی هدف از اعزام مبلغان است.
وی با اشاره به تنوع فعالیتهای تبلیغی گفت: ما از این فضای سنتی که صرفاً مبلغ اعزام کنیم به مساجد عبور کردیم و خیلی فعالیتهای تبلیغیمان گسترده است.
مبارزه با تحریف عاشورا با تبیین و تولید محتوا
قائم مقام اداره کل تبلیغات اسلامی با اشاره به لزوم بهروزرسانی برداشتها از واقعه عاشورا، از مبارزه با تحریف این واقعه از طریق جلسات تبیینی و تولید محتوا خبر داد.
حجتالاسلام رضوانی با تأکید بر اهمیت تبیین و تولید محتوا در مبارزه با رفتارهای نادرست مرتبط با واقعه عاشورا، اظهار داشت: ما با همین جلسات تبیینی و تولید محتواهای مختلف در عرصههای گوناگون با این رفتارها مبارزه میکنیم.
وی یکی از اقدامات مهم در این راستا را رصد آسیبها دانست و گفت: یکی از کارهایی که ما انجام میدهیم، رصد این آسیبهاست تا مشخص شود در چه فضاهایی وجود دارند و در چه زمینههایی باید کار شود و محتوای متناسب با آن آسیب و مخاطب تولید گردد.
وی با استناد به سخنان شهید مطهری (ره) که فرمودند: یزید زمانت را بشناس، توضیح داد: همواره این تقابل بین حق و باطل وجود داشته و اگر امروز هم نبی مکرم اسلام (ص) و دشمنانی، چون ابوسفیانیها حضور داشتند، همین تقابل ایجاد میشد.
حجت الاسلام رضوانی خاطرنشان کرد: امروز تمام کفر در مقابل اسلام ایستاده و کشور ما و مردم ما تمام بار اسلام و مسلمین جهان را به دوش میکشند.