• شهروند خبرنگار
  • شهروند خبرنگار آرشیو
امروز: -
  • صفحه نخست
  • سیاسی
  • اقتصادی
  • اجتماعی
  • علمی و فرهنگی
  • استانها
  • بین الملل
  • ورزشی
  • عکس
  • فیلم
  • شهروندخبرنگار
  • رویداد
پخش زنده
امروز: -
پخش زنده
نسخه اصلی
کد خبر: ۵۶۵۲۵۴۰
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۴۰۴ - ۱۳:۱۶
بین الملل » غرب آسیا

مهارت آینه‌کاری در معماری ایران ثبت‌جهانی شد

مهارت آینه‌کاری در معماری ایران در بیستمین اجلاس کمیته بین‌الدولتی میراث ناملموس یونسکو در دهلی‌نو به عنوان بیست‌وهفتمین میراث ناملموس کشور ثبت جهانی شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ این ثبت‌جهانی، به عنوان بیست‌وهفتمین میراث ناملموس ایران، جایگاه کشور را در میان ۱۰ قدرت برتر میراث فرهنگی جهان بیش از پیش استحکام می‌بخشد؛ کشوری که اکنون با ۲۹ میراث ملموس و طبیعی و ۲۷ میراث ناملموس، یکی از مهم‌ترین حافظان حافظه تاریخی و فرهنگی جهان به شمار می‌رود. 

کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی

آینه‌کاری ایرانی، هنری ریشه‌دار در سنت‌های معماری ایران‌زمین، بازتابی از ذوق زیبایی‌شناختی، هندسه قدسی و جهان‌بینی نورمحور ایرانی است. در این فن کم‌نظیر، قطعات کوچک آینه با دقتی مینیاتوری و هندسی بر سطوحی همچون سقف، گنبد، دیوار، ستون و طاق‌نما نصب می‌شود تا با شکست نور در هزاران سطح درخشان، فضایی روحانی، پویا و شکوهمند خلق شود.

تالار آینه کاخ‌گلستان در تهران و بخش‌هایی از مسجد شیخ لطف‌الله در اصفهان از مهم‌ترین نمود‌های تاریخی این هنر در مقیاسی جهانی‌اند؛ آثاری که قرائت ایرانی از نور، نظم، تناسب و تعالی معنوی را در قالب معماری متجسد می‌سازند.

فرآیند آینه‌کاری مجموعه‌ای از مهارت‌های پیچیده طراحی، نقشه‌کشی، آینه‌تراشی، گچ‌بری، گچ‌کاری، نقاشی و فنون موزاییکی است؛ فرآیندی ظریف و دشوار که نیازمند سال‌ها تجربه استادکارانه، دقت هندسی و درک عمیق از تناسبات معماری ایرانی است.

در اجرای این هنر، آینه‌ها با برش‌های الماس‌گونه در ابعاد و طرح‌های متنوع آماده شده و سپس با چسب‌های طبیعی و سازگار با محیط‌زیست-همچون سریش- بر سطح کار نصب می‌شوند. نقش‌مایه‌هایی همچون هندسه ایرانی، گل‌وبته، نقوش اسلیمی، پرنده و طرح‌های برجسته یا مسطح، به این هنر غنا و هویت می‌بخشند.

آینه در فرهنگ ایرانی همواره نماد پاکی، روشنایی، صداقت و تجلی حقیقت بوده است؛ مفهومی که در آینه‌کاری معماری نه تنها به عنصر زیبایی‌شناختی بلکه به زبان معناشناسانه معماری بدل شده است. بازتاب نور در آینه‌های کوچک، هم جلوه‌های بصری بی‌بدیلی خلق می‌کند و هم کارکردی عملی در روشن‌سازی فضا و مدیریت مصرف انرژی دارد؛ امری که این هنر را در زمره هنر‌های پایدار و هوشمندانه معماری سنتی قرار می‌دهد.

پرونده ثبت «مهارت آینه‌کاری در معماری ایران» با مشارکت گسترده استادکاران برجسته، مرمتگران، معماران، دانشگاه‌ها، انجمن‌های تخصصی و جوامع بومی و حرفه‌ای از شهر‌های تهران، اصفهان، مشهد، شیراز و قم تهیه و تکمیل شد.

یونسکو پس از انجام ارزیابی‌های کارشناسی و میدانی، تداوم زنده مهارت، انتقال فعال بین‌نسلی، گستره کاربرد و نقش اجتماعی و فرهنگی این هنر را از مهم‌ترین دلایل واجد شرایط بودن آن برای ثبت جهانی اعلام کرد.

ثبت جهانی «مهارت آینه‌کاری در معماری ایران» نه تنها ادای دِینی به یکی از اصیل‌ترین فنون معماری ایرانی است بلکه فرصتی راهبردی برای ارتقای دیپلماسی فرهنگی، توسعه گردشگری هنری، تقویت هویت ملی و معرفی ظرفیت‌های تمدنی ایران در مقیاس جهانی به شمار می‌آید.

این ثبت، ایران را یک گام دیگر به سمت تثبیت جایگاه خود به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تولید معنا، زیبایی و مهارت در جهان نزدیک می‌کند؛ جایگاهی که ریشه در میراثی دارد که هم بر پایه سنت استوار است و هم در افق آینده، چراغ راه فرهنگ‌سازی جهانی به شمار می‌رود.

بیستمین اجلاس کمیته بین‌الدولی حفظ میراث‌فرهنگی ناملموس یونسکو از ۸ تا ۱۳ دسامبر ۲۰۲۵ (۱۷ تا ۲۲ آذرماه) در دهلی‌نو هند و در مجموعه تاریخی قلعه سرخ (Red Fort) برگزار می‌شود.

بازدید از صفحه اول
ارسال به دوستان
نسخه چاپی
گزارش خطا
Bookmark and Share
X Share
Telegram Google Plus Linkdin
ایتا سروش
عضویت در خبرنامه
نظر شما
آخرین اخبار
مجازی شدن مدارس و دانشگاه‌های آبادان و خرمشهر
اختتامیه جشنواره ورزشی نیروی دریایی ارتش
تامین بیش از نیمی از لیمو ترش کشور در فارس
گذشت اولیای دم و نجات محکوم از قصاص
اجرای رسمی بنزین ۳ نرخی از بامداد امروز
اختلاف در اروپا بر سر مسدودی ۲۱۰ میلیارد یورو از دارایی روسیه
محبت اهل بیت (ع) محور مشترک وحدت شیعه و سنی است
بانوان آذربایجان شرقی کارآفرین و خلّاق برای اقتصاد
روایتی از ۲۲ آذر سالروز واگذاری سلطنت به رضاخان
هوا در ۸ منطقه اصفهان و دو شهردیگر پاک است
اطلاعیه قطع برق در برخی مناطق شاهرود
رئیس مجلس اتیوپی وارد تهران شد
ادامه بارش‌ها در برخی مناطق کشور
اجرای طرح سه نرخی شدن بنزین از بامداد امروز در زنجان
تجليل فعالان قرآني بسيج در چلچراغ آيه ها
برخورد پراید با گاردریل در جاده مایان_ تبریز با ۶ مصدوم
بازی‌های پاراآسیایی جوانان؛ ثبت ۸۱ نشان دیگر به نام فرزندان ایران
دستاورد نوین دانشمندان برای بازسازی و توقف تخریب دیسک بین‌مهره‌ای
نیم صفحه نخست روزنامه‌های ورزشی ۲۲ آذر
صفحه نخست روزنامه‌های اصفهان (بیست ودوم آذرماه ۱۴۰۴)
  • پربازدیدها
  • پر بحث ترین ها
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج
لحظات قبل از فوت خسرو علی‌کردی
هوای مشهد امروز جمعه ۲۱ آذر ۱۴۰۴ سالم شد
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم
نورآباد با ۸۹ میلی متر، رکورد دار بارندگی در فارس
هشدار زرد هواشناسی خوزستان مبنی بر کاهش دما و یخ زدگی زمین
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم
آغاز بارش ها از روز جمعه در آذربایجان غربی؛ دما کاهش می یابد
لیگ برتر کشتی آزاد؛ صعود بانک شهر به مرحله نهایی
توقیف نفتکش ونزوئلایی ضد قوانین دریانوردی آزاد است
دشمن توان مقابله نظامی با ایران ندارد
دستور عارف برای رسیدگی فوری به مصدومان سانحه اتوبوس در استان فارس
مخالفت شهرداری تهران با اجرای طرح ترافیک تا پایان سال  (۹ نظر)
میزان بارش برف در فریدونشهر  (۵ نظر)
شاخص هوای شیراز امروز ۲۰ آذر ۱۴۰۴  (۳ نظر)
شرط آمریکا برای استفاده ترکیه از جنگنده اف-۳۵  (۲ نظر)
نورآباد ممسنی با ۹۵ میلیمتر باران، در صدر بارش‌ها  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج  (۱ نظر)
میزان بارش سامانه اخیر در چهارمحال و بختیاری  (۱ نظر)
اعلام اسامی مسافران حادثه واژگونی اتوبوس یاسوج در جاده سمیرم  (۱ نظر)
بازگشت آموزش حضوری به تمام مدارس مازندران از شنبه ۲۲ آذر  (۱ نظر)
هشدار قرمز وقوع مه گرفتگی در خوزستان  (۱ نظر)
واژگونی اتوبوس مسافربری در مسیر سمیرم به یاسوج با سه کشته و ۱۵مصدوم  (۱ نظر)
لالی، اندیمشک و مسجدسلیمان، پربارش‌ترین نقاط خوزستان  (۱ نظر)
۱۳ مصدوم در پی انحراف اتوبوس در جاده دنا  (۱ نظر)
پیشنهاد میزان افزایش حقوق‌ها با دولت، اما تصویب با مجلس است  (۱ نظر)
بررسی منابع آبهای سطحی و زیرزمینی آذربایجان غربی  (۱ نظر)